29-09-2010

PSX is jarig

Het is vandaag precies vijftien jaar geleden dat de allereerste PlayStation verscheen. Sony Computer Entertainment bracht deze 'grijze doos' op 29 september 1995 in Europa uit.


Vanaf de eerste verkoopdag waren Ridge Racer, Warhawk en Air Combat verkrijgbaar.






De PSX zorgde voor een revolutie. Games waren op een console daarvoor alleen maar speelbaar in cartridge-vorm. Ook was het de eerste keer dat reclamecampagnes een belangrijke rol speelden in het PlayStation-gevoel. Hieronder de twee die bij mij het meeste zijn blijven hangen. Een grappige:


En één van de mooiste en beste gamecommercials ooit:



In totaal gingen er wereldwijd meer dan 100 miljoen exemplaren over de toonbank. De PSX stond vanaf het begin op mijn verlanglijstje maar de prijs hield mij tegen. Bijna 1000 Nederlandse guldens was iets dat Bruin toen niet kon trokken. Pas toen ik Metal Gear Solid en Driver bij een vriend zag draaien was ik verkocht. En is een 14-jarige haat/liefde verhouding begonnen. Saillant detail is wel dat de PSX de enige console is die niet voortijdig stuk ging. daar kunnen de PlayStation3 en Xbox 360 een puntje aanzuigen. Zoals de pay off al meldde: Do Not Underestimated The Power Of PlayStation. Sony, gefeliciteerd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten