26-10-2008

DI-RECT doet Guitar Hero

“DI-RECT dat is bijna net zo erg als Kane. Omhooggevallen jochies met een attitude van heb ik jou daar. Bovendien is de muziek van een zeer bedenkelijk niveau.” Dat was mijn vaste antwoord als het ging over de Haagse band. Wat zijn vooroordelen toch fijn. Vorige week gaven de mannen een optreden in BitterZoet te Amsterdam. DI-RECT is namelijk ambassadeur van de game Guitar Hero: World Tour. Vanwege mijn werk was ik daar aanwezig bij deze legendarische gig. Legendarisch vanwege het feit dat de mannen hun echte instrumenten hadden omgeruild voor de plastieken van de game. In een set van iets minder dan een half uur liet DI-RECT zich van een (voor mij) onbekende kant zien. De band had zichtbaar plezier en namen zichzelf beslist niet serieus. De keer op keer mislukte pogingen om Willie Nelson’s On The Road Again te spelen waren hilarisch. Niet vanwege geklungel of onkunde maar vanwege de manier hoe zij hier mee om gingen. Na twee keer werd er maar besloten om een ander nummer in te zetten. Gitarist Spike worstelde zich keer op keer naar een slecht einde. Ik weet niet waar hij van onder de invloed was, maar hij leek verdomde veel op Herman Brood.



Na het optreden had ik de voor mij dubieuze eer om de mannen aan de tand te voelen over de game. Opnieuw verbaasde en verraste DI-RECT mij. Van arrogantie of lefgozertjesgedrag dat ik eigenlijk wel had verwacht was niets te bekennen. De mannen waren welbespraakt, intelligent, open en zelf gamers. Als Guitar Hero: World Tour uitkomt verschijnt internationaal een digitale download van het nummer Johnny op PlayStation Network en Xbox LIVE. Stiekem hopen zij dat hierdoor hun muziek en de band ook bekend wordt in het buitenland. Na ‘het diepte interview’ van tien minuten gunde ik het ze ook nog. Ik heb geen cd van DI-RECT in bezit en dat blijft wel zo, maar ik ben op mijn mening teruggekomen. DI-RECT is cool, ook al vind je de muziek niets.



BTW als je je afvraagt waarom de bandnaam in dit stuk met hoofdletters gespeld is, dat is de officiële spelling naar het schijnt. DI-RECT valt namelijk in print en online meer op als Di-rect. Ik kan alleen maar zeggen slimme jongens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten