Afgelopen donderdag werd journalistiek Nederland uitgenodigd door Sony Computer Entertainment voor de lancering van Heavy Rain. Dat de exclusieve PlayStation3-game iets bijzonder is, stond vanaf het begin vast. Heavy Rain is eigenlijk geen echte game. De speler wordt meegenomen in een filmische ervaring. Door verschillende handelingen met de controller te doen, worden beslissingen gemaakt. Deze beslissingen hebben weer invloed op het verhaal.
Sony had onder meer Guillaume de Fondaumière, ceo van ontwikkelaar Quantic Dream, uitgenodigd om meer te vertellen over het spel. De Fondaumière: Heavy Rain is niet de eerste game die dit soort techniek gebruikt om een interactief verhaal te vertellen. Maar niet eerder konden we dat op zo'n realistische manier doen." De ceo
ziet Heavy Rain als eerste stap naar nog iets groters. "Dit is een psychologische thriller. Maar met deze techniek kunnen we ook een komedie, een romantisch of een kinderverhaal maken.”
De kracht van de PS3 zorgt voor realistische gelaatsuitdrukkingen, maar het blijft wel een game. Vooral de bewegingen kunnen nogal houterig aandoen. Dat doet gelukkig niets af aan de ervaring. Die zeer bijzonder te noemen is. Er ontbreken duidelijke, voorafgestelde doelen, zoals je dat wel bij andere games ziet. Emotie en keuzen spelen een belangrijke rol en daardoor ervaart iedereen een ander verhaal. Elke actie consequenties voor het verloop van de game.
Chris Tates, stemacteur in Heavy Rain: “Films en games komen steeds dichter bij elkaar. Als dat eenmaal zover is, zitten we wel in de volgende eeuw, maar Heavy Rain is de eerste stap in dat proces.” Deze uitspraak wordt nog verder aangezet door de toekomstvisie van Guillaume de Fondaumière. "Verhaal gaat steeds belangrijker worden in games. De volgende stap is om een ervaring als Heavy Rain te verwerken in een multiplayer. Waar iedere speler er een van vlees en bloed is."
Hieronder een filmpje waar de eerste 10 minuten van de game te zien is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten