22-02-2009

Uwe en ik Deel 2

Het tweede deel van het interview met Uwe Boll



Even terug naar de filmindustrie. Hoe ziet de toekomst eruit?

“De laatste jaren is Hollywood veranderd en deze verandering is niet goed voor de onafhankelijke filmmaker. Ik sprak eind vorig jaar een boekhouder bij Fox en hij vertelde mij iets opmerkelijks. Je kunt tegenwoordig geen film meer in de bioscoop uitbrengen zonder miljoenen te pompen in promotie en pr. Een film die $20 miljoen gekost heeft om te maken ontvangt nog eens een $20 miljoen om deze onder de aandacht te brengen. Veel films verdienen hierdoor niet eens het geld dat in promotie is gestoken terug. Voor onafhankelijke filmmakers is het steeds moeilijker geworden om naast het productiegeld ook dollars bij elkaar te sprokkelen voor de promotie. De uitdaging is om op andere manieren de publiciteit te zoeken.”


Men neme een regisseur met een hele grote mond….


“Hahahaha, ja bij Postal werkte dat. De film draaide in de VS in 15 bioscopen. De pers schreef echter veel over Postal. Zelfs de New York Times heeft een pagina besteed aan de film. Ik zit niet in een positie als Steven Soderbergh. Alleen al op zijn naam wordt een film als Che gefinancierd. Wat natuurlijk op commercieel gebied een kansloos project is. Als ik met financiers praat dat verwachten ze hun geïnvesteerde geld plus een beetje meer terug.



Je moet je dus afvragen hoeveel geld films kunnen opbrengen nadat deze uit de bioscoop zijn verdwenen.

“Laat ik eerst In The Name Of The King als voorbeeld geven. Daar hebben we een flinke smak geld mee verloren. Het maken van de film was simpelweg te duur. In The Name Of The King was weliswaar wereldwijd een groot succes als dvd. In de bioscoop deed de film zo goed als niets. Ondanks het geld dat verdiend werd op de dvd-markt bleef er niet veel aan de stok hangen. We hebben gegokt en verloren. Om wel geld te verdienen moet je niet alleen aan de dvd-markt denken. Volgens mij is de oplossing om vooral sequels te maken en bekende licenties te gebruiken. Je profiteert dan van de publiciteit van de eerste film of gamelicentie. Het is dan wel belangrijk dat deeltje twee goedkoper dan deeltje een gemaakt kan worden. Op die manier kan je namelijk nog meer geld verdienen.”


Is er een beetje geld te verdienen in de digitale downloadmarkt?


“Als ik naar Amerika kijk durf ik te zeggen dat het wel meevalt. Mijn films worden overal waar het mogelijk is aangeboden. De inkomsten hiervan zijn minder dan vijf procent. Ter illustratie: dvd is goed voor een dikke 60%. Als ik een cheque van iTunes krijg van $2300,- voor In The Name Of The King, dan vloek ik even. De film heeft drie maanden gedraaid op dit grote platform en dit is de beloning? Begrijp mij goed dat ligt niet aan iTunes of een andere aanbieder. Maar aan het feit dat het grootste gedeelte van de hedendaagse consument liever een film gratis download dan er voor wil betalen.”




Hoe kijk je naar Blu-ray?


“Dat is de toekomst voor de filmindustrie, toch? De betere kwaliteit is echt een flinke sprong naar voren. Voor mij als filmmaker is het belangrijk dat mensen verzamelingen aanmaken. Dat zorgt ervoor dat ze om de zoveel jaar weer overstappen naar een nieuw format. Films blijven hierdoor relevant als geldverdiener. Daar wordt je als regisseur natuurlijk blij van.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten