In de Verenigde Staten is een organisatie, de CCFC, die staat voor een commerciĆ«le vrije jeugd voor kinderen. In 2007 liet de groep uit Boston zich voor de eerste keer horen. Ze waren boos en verontrust. Kinderen mochten niet blootgesteld worden aan de griezelen van Manhunt 2 (een 18+ game). Afgelopen week stonden ze weer op de voorpagina’s van de Amerikaanse kranten. De bezorgde ouders publiceerden namelijk de shortlist voor de TOADY-award. (Toys Oppressive And Destructive to Young children). Zonder het bericht verder te lezen zag ik de lijst al voor mij: Grand Theft Auto IV? Left 4 Dead, Call Of Duty 5: World At War of misschien Saints Row 2. Ik viel bijna van mijn stoel toen ik zag welke game genomineerd was voor de TOADY-award: LEGO Batman: The Video Game.
Hierbij een stuk uit het jury rapport over waarom deze kindergame slecht voor kinderen zou zijn: How do you turn the ultimate creative toy into a symbol of commercialized childhood? Begin by partnering with media companies to sell that toy in branded kits designed for recreating movies like Star Wars, rather than creative construction. Then, dispense with hands-on building altogether by turning your toy into a video game so that instead of deciding what to build next, children choose which cyber weapons to use to beat up their opponent. Finally, ignore the fact it was rated suitable for ages 10 & up and partner with McDonald’s for a Happy Meal toy giveaway to simultaneously promote the video game, junk food, and the violent Dark Knight movie series to preschoolers.
Obelix zei het al jaren geleden: rare jongens die Amerikanen.
Ongelooflijk..
BeantwoordenVerwijderen