30-08-2009

GVB Ellende

Het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf Amsterdam heeft de chipkaart voor de metro ingevoerd. In landen zoals Engeland, Spanje en Amerika is het gebruik van een dergelijke kaart een gemeengoed. In Nederland niet. Dat is niet zo gek want na een soortgelijk drama in Rotterdam is nu Amsterdam de klos. Normaal lees ik dit soort dingen met een glimlach, maar vorige week was ik zelf slachtoffer van het GVB terreur. Ik reis elke dag naar het AMC en moest dus vanaf afgelopen donderdag ook aan de kaart. Ik besloot mijn ov jaarkaart op te laden. En het ging wonderwel goed en snel. Tenminste tot ik naar het saldo keek. Hoewel ik niet eerder gebruik maakte van de chipkaart schijn ik een saldo te hebben van min vier euro. Een toegesnelde dame met een roze hoofddeksel wist mij te vertellen dat ik dan niet had uitgecheckt en dat kost €4,-. Geen probleem zo redeneerde de dame want ik moest morgen een formuliertje halen en dan zou het GVB het bedrag terugstorten. Mijn repliek dat ik de kaart nog nooit gebruikt had viel op dovemansoren. Als bewijs toverde de dame een bon uit het apparaat waar op stond (in zwart en wit) dat ik op 7 mei om 07:49 op het Leidseplein heb ingecheckt en niet uit. Vandaar die vier euro, verduidelijkte ze. Nu is dat de tram die ik dagelijks naar mijn werk neem, maar chippen deed ik niet eerder. “Dan heeft u waarschijnlijk tegen het poortje aangestaan en heeft deze een rit gelezen.” Maar u heeft niet uigecheckt, hamerde ze door. Op mijn repliek dat het niet zo’n waterdicht systeem was, ratelde ze de GVB-propaganda op dat het een fantastisch systeem was met alleen maar voordelen.



De volgende dag kwam ik op centraal station om daar een formulier te halen. Het was een chaos in de ondergrondse. Maar liefst 28 mensen stonden in de rij bij het klachtenloket (ik heb ze geteld) en een groot deel van de poortjes die toegang verschaffen naar de metro werkte niet. Het resultaat was grote rijen en geïrriteerde reizigers en verdwaasde toeristen. Een opmerking dat je de tram hierdoor zou missen werd schouderophalend beantwoord. “Die is er over tien minuten weer.” In het Parool spreekt GVB-directeur Gertjan Kroon van enige rijvorming. “Over het algemeen is het soepel gegaan. So far so good.” Kan iemand verder van de realiteit staan?
De €4,- mogen ze van mij houden. Het is te veel moeite om in de rij te staan en dan een onduidelijk formulier in te vullen en te posten. Hoezo tijdrovend en hoezo klantvriendelijk? Hoeveel klanten zouden er ook zo over denken. De chipkaart lijkt een aardige extra inkomstenbron voor het GVB te worden. Ben benieuwd hoe de jaarcijfers zijn. Ik voorspel een dikke plus.



In de tram naar het AMC ving ik het volgende gesprek op. “Lekker zo’n kaart, kost je meer en de tram ziet er nog steeds smerig uit. Kut GVB, maar je moet het maar doen als je geen auto hebt.” Een blik in de rondte en ik zag ontevreden mensen, viezigheid op de vloer, geen veiligheidsbeambte en veel heel veel graffiti.

Nagekomen. In de media zegt het GVB dat het reizen in de tram vooral veiliger gaat worden. Saillant detail is dat vorige week een reiziger werd neergestoken. Zouden de daders ook een chipkaart hebben gehad?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten