03-10-2010

EA maakt een knieval

De kogel is door de kerk. Electronic Arts gaat, twee weken voor de release, alle verwijzingen naar de Taliban uit de multiplayer van Medal Of Honor halen. Hiermee maakt de major een duidelijke knieval naar de populaire (lees Amerikaanse) opinie.


De producent van het spel, Greg Goodrich, zegt in een persbericht dit te doen vanwege de reacties die EA ontving van vrienden en familie van de soldaten die stierven in Irak en Afghanistan. "Naast positieve feedback ontvingen we ook reacties van vrienden en familie van gevallen soldaten. Zij spraken hun ongerustheid uit over het speelbaar maken van de Taliban in de multiplayer van het spel. De mening van deze mensen is erg belangrijk voor het Medal of Honor-team. We vinden dat er naar hen geluisterd moet worden, dat recht hebben ze wel verdiend. Daarom, maar ook omdat het hart van Medal of Honor altijd heeft gelegen in het eren van de Amerikaanse en Geallieerde soldaten, hebben we besloten om de vijand in Medal of Honor van Taliban te hernoemen tot Opposing Force."


In augustus doken de eerste protesten op tegen het gebruik van de Taliban in Medal Of Honor. Verschillende nieuwsoutlets, waaronder het gekleurde en conservatieve Fox News vond het niet kies dat de speler in de multiplayer kon kiezen om als Army Ranger of als Taliban te spelen. Digitaal op Amerikaanse soldaten schieten zou 'not done' zijn. Karen Meredith, de moeder van een gesneuvelde soldaat meldde op Fox News: "Right now we are going into a really, really bad time in Afghanistan ... this game is going to be released in October so families who are burying their children are going to be seeing this. My son didn't get to start over when he was killed - his life was over and I have to deal with that everyday ... it is just not a game." Dat is natuurlijk een statement dat erin hakt. Jammer genoeg vroegen de journalisten van Fox niet wat zij van een televisieserie als Generation Kill vond.


Ook het Britse parlement viel over de kwestie. Geïnspireerd door bovenstaand riep Defence Secretary Liam Fox (what's in a name) winkeliers op om het spel te boycotten. Op deze manier zouden zij hun support laten zien aan de 'armed forces'. “I am disgusted and angry. It's hard to believe any citizen of our country would wish to buy such a thoroughly un-British game. I would urge retailers to show their support for our armed forces and ban this tasteless product.”


The Department for Culture Media and Sport in Engeland kwam een dag na de oproep van collega Fox met een eigen verklaring. Zij oordeelde dat de oproep tot een ban van Medal Of Honor onzin was. Niet de retailers maar de consument moet de beslissing maken om de game wel of niet te kopen. Maar het kwaad was al geschied. Het Amerikaanse leger besloot in overleg met retailer Gamestop om het spel niet te verkopen of reclame voor te maken op legerbasissen. Electronic Arts hield de hele tijd wijselijk zijn mond. Tot eind vorige week.


Je kunt je afvragen of Electronic Arts de juiste beslissing heeft gemaakt. Mijn eerste reactie was van niet. Als één ding hoog in het vaandel staat bij Amerikanen is het vrijheid van meningsuiting. Zonder over de echte emoties van nabestaanden heen te walsen, zijn er genoeg punten waarom de Taliban gewoon in de game zou moeten blijven. Toen ik er langer over nadacht kwam ik tot de conclusie dat de uitgever de enige keuze heeft gemaakt die juist is. Op deze manier voorkom je dat er nog jaren op een negatieve manier gesproken zou worden over Medal Of Honor. Fatsoensrakkers zouden het spel en de game-industrie keer op keer gebruiken om hun punt te maken. Het allerbelangrijkste is dat de gameplay niet anders is. En volgens producent Goodrich is dat zeker niet het geval.


Daarnaast is Medal Of Honor door alle publiciteit nog meer op de radar gekomen van gamers. Door deze knieval te maken, kan het zijn dat het spel een nog groter succes gaat worden, dan eerder verwacht.


Het is overigens niet de eerste keer dat een game over de oorlog in opspraak komt. De ontwikkelaar Atomic Games kreeg vorig jaar een wagonlading kritiek over zich heen na de aankondiging van Six Days In Fallujah. Het spel zou de belegering van het Irakees plaatsje Fallujah in 2003 als achtergrondverhaal gebruiken. De zesdaagse slag claimde het leven van vele Amerikaanse en Britse soldaten. Uitgever Konami trok na alle kritiek de stekker uit die game.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten