21-12-2011

De Beste Games Van 2011


Het einde van het jaar komt steeds dichterbij. Een van de leukste dingen van deze tijd zijn de verschillende top 10-lijstjes die overal opduiken. En natuurlijk doe ik daar ook aan mee. De aftrap werd begin deze week gemaakt met De Beste Muziek Van 2011. Op de planning staan nog De Beste Comics Van 2011, De Beste Films Van 2011 en De Beste Boeken Van 2011. Hieronder de lijst van De Beste Games Van 2011. Ik heb mij wel een vrijheid gepermitteerd. 2011 was het beste gamejaar ooit. Nog niet eerder speelde ik zoveel goede games. Daarom dit keer geen top-10 maar een top-15.

15 Red Faction Armageddon


Oké, deze werd met de grond gelijk gemaakt door de pers, maar ik heb erg veel plezier beleefd met deze shooter op Mars. Wellicht kwam dit doordat mijn verwachtingspatroon nul komma nul was, maar Armageddon was voor mij meer dan een tussendoortje. Een ondergewaardeerde shooter.



14 Dead Island


Hoe kan zo’n slechte game zo vermakelijk zijn? Dat is de vraag die constant voorbij kwam bij het spelen van Dead Island. Het gegeven is een tien, graphics en AI een heel dikke onvoldoende en gameplay ronduit fantastisch. Nog niet eerder zo genoten van zoveel slechtigheid. En dan heb ik het nog niet eens over die briljante trailer gehad. Deze had niks net de game te maken, maar heeft door de schoonheid de legendarische status bereikt.



13 Bulletstorm


Wat krijg je als je het beproefde shooter recept injecteert met veel te veel anabolen? Juist Bulletstorm. Een spel waar je punten krijgt voor het stijlvol ombrengen van je tegenstander. Dit resulteert niet in uberrealistische gameplay en dito beelden, maar in over de top situaties waar (zwarte) humor centraal staat.



12 Earth Defence Force Insect Armageddon


Iedere shooter-liefhebber moet het nieuwste deel van Earth Defence Force hebben gespeeld. De game gaat stappen verder dan andere spellen die over de top zijn. Grafisch misschien niet zo bijzonder, maar de gameplay maakt een hoop goed. Aangevallen worden door groot formaat spinnen en ander ongedierte? Geen probleem met het arsenaal dat Insect Armageddon met zich mee brengt. Niet alleen de insecten zijn niet veilig, ook complete flatgebouwen moeten er aan geloven. Een guilty pleasure van groot formaat.



11 L.A. Noire


Een compleet nieuwe invulling van wat een game nou precies is of moet zijn. Baanbrekend door de MotionScan technologie die gezichten (soort van) realistisch weergeeft. Realisme is dan ook gelijk het struikelblok van L.A. Noire. In de game zijn de graphics of fantastisch en niet van echt te onderscheiden of hebben ze een zwaar te kort aan pixels. Desondanks is L.A. Noire een bijzondere en vooralsnog unieke beleving.



10 LEGO Pirates Of The Caribbean


Alle eerder verschenen LEGO-games waren leuk, maar ik heb er bij geen de eindstreep weten te halen. Op de één of andere manier lukte dat bij Pirates wel. Sterker nog, ik heb in totaal negen keer de aftiteling gezien. Dat kwam enerzijds omdat er in die periode geen andere game verkrijgbaar was. Anderzijds is LEGO Pirates Of The Caribbean gewoon een hele toffe game die humor en kunde combineert en (bijna) niet frustreert.



9 Killzone 3


Wederom met open mond dit made in Holland juweeltje gespeeld. Guerrilla leverde met het derde deel opnieuw een meesterwerk(je) af. Oké, misschien niet zo origineel en baanbrekend, maar wat speelde dit lekker. Daarnaast waren de graphics om je vingers bij af te likken. Snel Deeltje vier please?



8 Saints Row The Third


De GTA-kloon dacht een uniek haakje te hebben gevonden door dildo’s als wapens aan te bieden en een seksueel sausje over de game te gieten. Foutje, want dit zijn juist de zwakke punten van SR3. Het spel heeft dat niet nodig door de open wereld, de zwarte humor en de vele spectaculaire achtervolgingen ter land, ter zee en in de lucht.



7 Call Of Duty Modern Warfare 3


Dit doe ik als COD-fan van het eerste uur met pijn in mijn hart. Modern Warfare 3 pleziert op alle fronten, is een wilde achtbaanrit en bevat veel WTF-momenten. De singleplayer liet mij echter achter met het gevoel been there done that got the t-shirt. Een coole ervaring, maar geen fantastische. Daarnaast heeft de multiplayer mij (nog) niet weten te pakken zoals de vorige delen dat wel deden.



6 Gears Of War 3


Het laatste deel (tuurlijk Microsoft) uit de GOW-trilogie. De serie gaat knallend het einde tegemoet. Naast de meest aangrijpende sterfscène in een game ooit, een overvloed van spierballentaal en rondvliegende kogels en snijdende kettingzagen. Eigenlijk meer van hetzelfde, maar dan net even iets anders. We zullen je missen Mark F. maar vast niet voor lang.



5 Dead Space 2


Kippenvel, schrikken, verhoogde bloeddruk, hartkloppingen en algemene angstgevoelens. Dead Space 2 maakt wat los bij de mensen. Werd het eerste deel omschreven als Resident Evil in de ruimte, DS2 kan op eigen benen staan. Strakke vertelstijl, realistische graphics en enger dan de gemiddelde big budget horrorfilm.



4 Uncharted 3 Drake’s Deception


De meest filmische game van het jaar. Of nee, de meest filmische game ooit. De derde Uncharted is weer ouderwets goed. Van de graphics tot verhaal, het stemacteerwerk en de sfeer. Drake’s Deception weet alle knopjes te raken. Daarnaast verdient het spel de prijs voor beste 3D-weergave van het jaar.



3 Super Mario 3D Land


De eerste keer dat ik Super Mario 3D Land in mijn N3DS zette werd ik overspoeld met een nostalgisch gevoel. Het was alsof ik voor de eerste keer Mario op de Super Nes speelde. Hetzelfde gevoel, dezelfde blijheid. Verschil is dat ik in de tussentijd meer plezier haal uit realistische games. Toch wist de magie van Super Mario 3D Land mij te vervoeren. Een essentiële aankoop als je een 3DS hebt.



2 Batman Arkham City


Je ziet het steeds vaker: een vervolggame die het origineel overtreft. Batman Arkham City is in die categorie de overtreffende trap. Een game waar alles in klopt. Een wereld waar je in wilt blijven, ook al ben je allang klaar met de verhaallijn. Arkham City biedt daarom veel zijopdrachten en speelmogelijkheden. Gaming perfectie!



1 The Elder Scrolls V: Skyrim


Beter dan dit wordt het niet. Skyrim is in alle opzichten episch en meeslepend. Als je na 75 uur spelen nog steeds nieuwe plekken aandoet, dan vergeef je de laadtijden. Om tranen in je ogen van te krijgen, zo goed is Skyrim. De eerste game waar je het gevoel hebt dat jij zelf de held bent en niet de held speelt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten