24-10-2009

De perfecte game

In het nieuwste nummer van de Power Unlimited bespreekt Jan Meijroos de game Uncharted 2: Among Thieves. Jan is een oudgediende in de game-industrie met veel kennis van zaken. Jan is ook een ongelooflijke fanboy (net als ik) die controverse niet uit de weg gaat. Kreeg hij jaren geleden de nodige kritiek omdat hij Assassin's Creed het ultieme cijfer gaf, in PU 191 neemt hij cijfermatig opnieuw geen blad voor de mond. De nieuwe Uncharted geeft hij een score van 100. Criticasters slijp uw messen.



Persoonlijk denk ik niet dat een game een 100 kan halen, maar als er een game is die dit op dit moment waard is dan spreek je over Uncharted. Meijroos komt met verdomd goede argumenten voor de 100, maar op het forum van de Power Unlimited zijn veel fans het niet eens met de score. Hank typte: OMG nog een 100dje toe maar. Een honderd zou je nooit uit moeten delen, het is die onbereikbare score waar elke gamedeveloper naar streeft maar hij blijft een soort van magisch doel wat de ultieme motivatie is, maar dit is al de 3e game dit jaar die er een krijgt. en waarom geen kritiek op het verhaal? dat is niet zo bijzonder en de meeste delen zijn van andere games gekopieerd. trouwens, een vriend van me vond de beta multiplayer helemaal niets. geloof me Jan hier ga je nog veel meer hatemail van rijgen dan voor AC!

Prof. Walrus is ook niet eens met de beoordeling: hoezeer ik 't leuk vind als games een hoge score krijgen, een game zonder ook maar een enkel miezerabel minpuntje bestaat gewoon niet. een game verdient pas een 100 als ik voor een zacht prijsje alleen maar dat spel hoef te spelen, nooit meer een ander spel. waarom? omdat als dat niet zo is hij minimaal 99 moet krijgen omdat z'n replay value gaat vervelen na een tijd. dus geef maar gewoon geen 100's meer, met 86 weten wij ook wel dat het een goed spel is. Kalyratos (waar verzinnen die mensen hun tag) geeft tegengas: Kom op man het is gewoon zijn mening he als hij het een 100 vind hoeven jullie niet te zeggen dat de game het niet verdiend het is gewoon zijn mening.



Maar de overtreffende trap wordt gegeven door Ashes: Niet zeiken. Gamen. En daar moeten we het maar bij laten. Een review is een mening van iemand op dat ene moment. En op dit moment is er geen concurrentie die maar in de buurt kan komen van Uncharted 2 Among Thieves.

Voor full disclosure ik ken Jan al een tijdje en wij zijn het vaak niet eens.



Toen Jan mij een paar weken gelden erg enthousiast vertelde van de 100 was ik sceptisch. Maar nu ik de game zelf ben ondergaan kan ik hem goed begrijpen. De mooiste uitspraak die hij toen deed komt jammer genoeg niet terug in de review. Ik gebruik deze om iedereen te overtuigen om Uncharted 2 te proberen: De game is zoals iedereen had verwacht dat de nieuwe Indiana Jones er had uitgezien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten