23-10-2009

Help we zijn verslaafd

In de Engelse taal wordt het onderstaande onderwerp Flogging Of A Dead Horse genoemd. Je raad het misschien al, er is weer een onderzoek gepubliceerd over verslaafd zijn aan gamen. Volgens communicatiewetenschapper Jeroen Lemmens van de Universiteit van Amsterdam zijn zeker 20.000 jongeren zijn verslaafd aan games. Honderdduizend vertonen tekenen van verslaving. Zo schrijft het Nederlands Dagblad deze morgen.



Het aantal verslaafden neemt toe doordat meer mensen computergames gaan spelen, stelt Lemmens. Hij vermoedt dat het aantal verslaafden nog zal toenemen. De groep verslaafden was eenzamer, minder sociaal vaardig en had vaak last van slaaptekort of problemen op school. In totaal werden er 1024 kinderen in de leeftijdscategorie twaalf tot en met zeventien jaar over hun gamegedrag op internet en op een spelcomputer onderzocht.



Het in verband brengen van verslaving en games gebeurde al eerder. Jammer genoeg noemt Lemmens geen oplossing voor het probleem. Nu geloof ik vast dat er kinderen en volwassenen zijn die teveel gamen en dat dit voor problemen in hun sociale leven kan zorgen. Echter dit moet volgens mij wel met een korrel zout gezien worden. Volgens de definitie van verslaving zou ik een doorgewinterde junk moet zijn. Ik zit iedere dag wel een paar uur achter een van mijn consoles, speel onderweg met de DSi, PSPGo of iPod Touch en lees veel magazines over het fenomeen games. Daarnaast lees ik ook nog wel eens een boek, heb een goede relatie met vrienden en familie, werk ik full time en heb een vrouw. Kortom als dit mij lukt moet dat voor andere mensen ook geen probleem zijn. Aan de andere kant ik ben geen communicatiewetenschapper

Geen opmerkingen:

Een reactie posten