06-12-2008

Emotie in Gears Of War 2

In de tien jaar dat ik werkzaam ben in de game-industrie trekt iedere ontwikkelaar die ik sprak de vergelijking met Hollywood. De woorden filmische ervaring worden dan ook te pas en te onpas gebruikt. Met de komst van de huidige generatie consoles zouden games de speler nog meer in het verhaal trekken. Dat is gedeeltelijk zo. Toch liggen de gamemakers mijlenver achter op de filmindustrie. Dat komt vooral door het feit dat het bijna onmogelijk is om basisemoties over te brengen op de speler. Goed, iedereen die wel eens een spel heeft gespeeld weet dat je er kippenvel van kan krijgen en de adrenaline opgepompt kan worden. Ontroerd worden door iets wat zich in de digitale wereld afspeelt is een ander verhaal, dacht ik altijd. Tot ik vanmiddag Gears Of War 2 speelde.



Gears Of War 2 is een futuristische shooter waar het bloed rijkelijk vloeit. Het is ook een spel dat gebruik maakt van een vrij standaard verhaaltje. In de toekomst word een wereld aangevallen door het buitenaardse ras the Locust. De aliens zijn, door superieure vuurkracht aan de winnende hand. Een elite leger van Gears is de enige wat nog tussen ene totale nederlaag staat. Het spel is spectaculair en de graphics om je vingers bij af te likken. Wat Gears of War 2 anders maakt dan de gemiddelde shooter is niet het verhaal, maar de karakteristiek van de hoofdrolspelers. Marcus Fenix is een stoere marinier die one-liners spuwt die je alleen nog zag in jaren-80 actiefilms van Swarzenegger, Stallone en Norris. Zijn teammaat Dominic Santiago zorgt in GOW2 voor de emotionele lading. Dom is namelijk op zoek naar zijn vrouw die door The Locust gevangen is genomen. Tussen de vele vuurgevechten door, laat deze stoere kerel regelmatig weten dat hij zijn vrouw mist. Halverwege de game weten Fenix en Santiago, Maria te vinden. Wat zich daarna afspeelt zorgt voor een brok in de keel van menig gamer. De realiteit is zo hard dat zelfs de meest hardcore-speler hier een brok van in de keel krijgt. Gears Of War 2 laat zien welke richting games in de toekomst op moeten gaan. Een goed uitgewerkt, zij het standaard verhaal, harde actie, vloeiende gameplay en karakters die onder de huid gaan zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten