06-12-2008

Flogging Molly Eastpak Antidode Tour Amsterdam

Afgelopen donderdag was het eindelijk zo ver. De meest briljante band ter wereld,tenminste volgens mij, (Flogging Molly) deed Amsterdam weer aan. Voor diegene niet ‘in the know’ Flogging Molly is een Amerikaanse band met Ierse invloeden (de zanger is Iers). De muziek is het beste te omschrijven als punk, folk en feest. Bij het laatste woord moet eigenlijk een uitroepteken want een concert van FM is een grote party. Saskia en ik stonden op het balkon van de Melkweg en om ons heen genoten skinheads, punkers, dikkerds, dunnetjes, studentikoze typjes en rockers. De overeenkomst was dat iedereen meezong (zelfs Sas) en dat iedereen een grote grijns op zijn gezicht had.



Zanger Dave King gaat misschien niet de geschiedenisboeken in als beste zanger ooit, maar hij weet een sfeer te creƫren waar je een diepe buiging voor moet maken. In het voorprogramma stonden de Britse band Skindred (melodieuze teringherrie) en StreetDogs uit Boston (plezierpunk). Allebei leuke bandjes, maar geen wist de zaal op te zwepen als King en zijn maten. De Eastpak Antidode Tour werd afgesloten in Amsterdam en het was vanaf het eerste moment duidelijk dat iedere band alles gaf. Dat dit voor suizende oren na afloop zorgde nam iedereen op de koop toe. De setlist van FM was misschien niet bijzonder origineel, maar voltrok zich als een op hol geslagen achtbaan.



Het absolute hoogtepunt was Whats Left Of The Flag dat De Melkweg op zijn grondvesten deed trillen. Het nummer dat opgedragen werd aan de overleden vader van King deed de hoofdstedelijke poptempel in een kolkende massa van dansende en zingende mensen veranderen. Daar ik mijn fototoestel was vergeten, hieronder de YouTube-clip opgenomen in Ierland.



Een ander hoogtepunt was Within A Mile From Home, waar StreetDogs op het podium kwam om een gezellig stukje me te bleren.



Het concert begon om zeven uur en eindigde kwart over elf. Het resultaat naast de suizende oren was vooral een schorre keel. Dit was trouwens de eerste keer dat ik een optreden bezocht na het ingaan van het rookverbod. Het voordeel was dat het tot FM begon niet benauwd was. Nadat iedereen uit zijn dak was gegaan, begon Melkweg echter wel te ruiken. Dansende mensen zorgen namelijk voor zweet en bij een concert van dit kaliber schijnt het normaal te zijn dat je met bier gooit. Toen de laatste noot was gespeeld en de lichten aangingen rook het naar verschaald bier en onplezierige lichaamsgeuren. Ik weet wel wat ik smeriger vind. Om het af te leren opnames van de tour in Belgiƫ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten