22-12-2008

Het beste van 2008: muziek

Het einde van het jaar is in zicht en dat betekent tijd voor lijstjes. Mijn vrouw en ik maken ieder jaar voor ons zelf een overzicht van de best of. Nu ik blog kan ik de hoogtepunten van 2009 wereldkundig maken. We beginnen met muziek. Voor oud jaar volgen televisieseries, films, dvd's en natuurlijk games. Van de laatste komt tevens een top-10 van de meest tegenvallende producten van 2008.

10
Britney Spears Circus




Britney revancheert zich zelf met deze plaat. Na de generieke snel te vergeten dansplaat Blackout levert Spears een gedegen melodieuze plaat af met als hoogtepunt het in de NL geflopte Womanizer. Circus kent één dieptepunt, de track My baby. Hier laat de zangeres ons weten hoe zielig ze wel niet is. In een interview met Rolling Stone laat La Spears weten dat dit een zeer persoonlijk nummer is. Ik zeg kappen met die bende en doen waar je goed in bent.


9
Guns ’N Roses Chinese Democracy




We hebben er een tijd op moeten wachten, maar Axl liet dit jaar het door uitstel geplaagde Chinese Democracy op ons los. Als je door alle productietrucjes prikt is de helft van het album ouderwets GNR, de andere moeilijk geklungel dat wel aardig klinkt. De negende positie krijgt het album dan ook alleen vanwege die ene steengoede helft. Vooral de sneer naar de luisteraar Prostitute klinkt zalig. Waarom we zo lang hebben moeten wachten zal niemand ooit weten.

8
Michael Franti & Spearhead All Rebel Rockers




Ik trek dit soort muziek eigenlijk helemaal niet. Tijdens een bezoek bij de FRS stond deze plaat op. Misschien lag het aan de laaghangende zon, het rumoer van de terrasjes of het zomergevoel dat Amsterdam omarmde maar ik was om. Dit was de vakantieplaat van 2008. Het hoogtepunt is Hey World. Het kan niet anders dan dat je hier blij van wordt.

7
U2 Live Under A Blood Red Sky




Ik was 18 jaar toen ik bij een vriend een videoband met het optreden van de toen nog vrij onbekende U2 zag. Dit jaar verscheen de reissue en wat was ik blij. U2 is inmiddels de grootste band van de wereld, maar hier liet de band zien wat bevangenheid en enthousiasme is. Naast het bekende Sunday Bloody Sunday, namen vooral de nummers 11 O’Clock Tick Tock en 40 mij terug naar dat eerste moment. U2 is nu nog steeds erg goed, maar zo goed als bij Under A Blood Red Sky zijn ze voor mij nooit meer geworden.


6
OST Californication




De soundtrack van misschien wel de meest grappige serie van 2008: Californication. Een gedegen collectie van nieuwe en oude muziek. Met als hoogtepunten If You See Her, Say Hello van Bob Dylan (had ik nog niet eerder gehoord) en Little Round Mirrors van Harvey Danger (ken de beste man ook niet maar hij maakt waanzinnig mooie muziek).

5
Lady Antebellum Lady Antebellum




Twee jongens en een meisje die het label country ontstijgen. Oké ze worden gepositioneerd als country-sterren, maar iedereen die dit debuut luistert komt tot de conclusie dat dit erg goede pop is. Ballads als Can’t Take My Eyes Of You, worden afgewisseld met nummers als Run To You. Na twee keer luisteren zit deze plaat in je hoofd.


4
Kate Voegle Don’t Look Away




Net als de nummer-1 hebben Nederlanders waarschijnlijk niet gehoord van deze singer songwriter. Een beetje rock, een beetje pop en een heel klein vleugje country zorgen voor een hoop mooie liedjes. De opening Chicago is kippenvelopwekkend. Het sluitstuk Kindly Unspoken is een van de mooiste afscheidsliedjes ooit geschreven.

3
A Balladeer Where Are You Bambi Woods




Hun debuut was al erg mooi, maar met hun laatste plaat laat de Nederlandse band zien wat zij kunnen. Briljante popliedjes vol boosheid, nostalgie en een stevige dosis Americana. Het kan niet anders dat A Balladeer volgend jaar eindelijk doorbreekt. Jesus Doesn’t Love Me en America, America zijn nu al klassiekers op mijn iPod.

2
Taylor Swift Fearless




Een jong meisje dat countryachtige muziek zingt. In Amerika een hitsensatie in Europa totaal onbekend. Daar moet volgend jaar verandering inkomen als de platenmaatschappij dit album ook bij ons uitbrengt. Swift zingt over vriendjes die niet te vertrouwen zijn, verliefd zijn, veranderingen in je leven en familie. Soms net iets te zoetsappig, maar door de tekst, muziek en productie prik je daar doorheen. De hoogtepunten van Fearless zijn White Horses, Love Story en Change.

1
Flogging Molly Float




Een live concert van Flogging Molly is een belevenis die je niet snel vergeet. Met Float levert deze folk punk formatie haar beste album ooit af. De strakke productie, aanstekelijke melodieën en het bij vlagen melancholische stemgeluid van zanger Dave King zorgen er ook voor dat dit waarschijnlijk het meest toegankelijke album is geworden. Van punk tot folk tot rustige nummers Flogging Molly schittert op Float. Het album bevat 11 tracks waarvan er geen één de mindere is. Een terechte nummer-1

Geen opmerkingen:

Een reactie posten