15-11-2009

Fairytale Fights laat zien hoe het niet moet

Een paar weken geleden is Fairytale Fights uitgekomen. Op papier is deze game goud. Daarnaast begon het rood wit en blauw gevoel op te komen, want het spel is gemaakt door de Nederlandse ontwikkelaar Playlogic. Jammer genoeg zijn er veel dingen misgegaan in de uitwerking van Fairytale Fights.


Het concept is het beste te vergelijken met dat van de tekenfilmserie Happy Tree Friends. Vriendelijk uitziende cartoonfiguurtjes die grove avonturen beleven met veel bloed. Playlogic gooide daar een sprookjessausje overheen en viola. Denk sneeuwwitje die met een hamer de hersens inslaat van een houthakker en daarna al glijdend over het bloed zich naar het volgende slachtoffer begeeft. Dit alles gebracht op een grappige manier met veel knipogen en zwartgallige humor. Hier was zeker een publiek voor geweest, alleen verdrinkt het spel in zijn eigen ambities.


Ten eerste roept het vaste camerapunt veel frustratie op. De sprookjesfiguren vallen meer dan eens buiten het beeld de afgrond in of alles speelt zich zo ver af dat je alleen het rondvliegende bloed ziet. Het tweede punt is dat Playlogic er voor koos om oranje de primaire kleur te maken. Daardoor ziet alles er zoet uit (wat weer voor een goed contrast zorgt met de grofheid), maar het zorgt ook voor nog meer onduidelijkheid tijdens het spelen (alles ziet er na een tijdje uit als een viezige brij). Het derde punt is dat dit de consument de volle mep moet betalen voor iets dat er uitziet en speelt als een arcade-game.


Fairytale Fights is voor de liefhebber, maar heeft door de bovengenoemde punten totaal geen 'mainstream appeal'. De doelgroep is volgens mij de tiener die gek is op Southpark, maar het spel heeft in de Benelux een PEGI-rating van 18+. Toen ik de game, jaren geleden voor het eerst zag op de E3 waren de verwachtingen hooggespannen. Dit zou weleens het grote succes voor Playlogic kunnen worden. Nu ik Fairytale Fights gespeeld heb kan ik alleen maar hoofdschuddend zuchten en het spel opslaan onder briljant idee, slechte uitwerking.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten