10-11-2009

Open brief aan Voordewind van ChristenUnie

Het is weer eens zo ver. Politici nemen het fenomeen games op de korrel. Zoals te verwachten is de nuance ook hier ver te zoeken. Moraalridder van het CDA Joop Atsma is van mening dat de deze week uitgekomen shooter Call Of Duty Modern Warfare 2
mogelijk tot geweld aanzet en daarom misschien verboden moet worden worden. Op Tweakers trekt de beschermheer van tere kinderzieltjes fel van leer. Hij kreeg in het verhaal bijval van ChristenUnie-kamerlid Joël Voordewind. De bestuurder noemde CODMWF2 'triest en zeer smakeloos'.


Het gebeurt niet vaak dat ik mij oprecht boos maak om de dagelijkse onzin die ze in Den Haag spuwen. Dit keer klom ik echter in de digitale pen om mijnheer Joël een brief te schrijven. Jammer genoeg vond hij het onderwerp waarschijnlijk niet interessant genoeg, want een antwoord bleef, tot nu toe, uit. Hieronder mijn mail.

Geachte mijnheer Voordewind,

Mijn naam is Jeroen van Trierum en ik ben als journalist werkzaam bij het vaktijdschrift Entertainment Business. Ik ben hier verantwoordelijk voor het onderdeel games.
Met grote belangstelling heb ik uw reactie op Tweakers.net gelezen aangaande een scene in Call Of Duty Modern Warfare 2. Ik moet u eerlijk bekennen dat ik hier van geschrokken ben. Voor de zoveelste keer meet de Nederlandse politiek zich een mening aan over iets waar ze (naar mijn mening) geen verstand van heeft of niet goed over is geïnformeerd. Het is dan ook bijzonder jammer dat u niet de dialoog met kenners aan bent gegaan voordat u uitspraken laat optekenen als 'triest' en 'zeer smakeloos'. "Het ligt een beetje in de lijn van Grand Theft Auto". "Waarom zou een bedrijf zo'n spel uitbrengen waarin je onschuldige burgers moet vermoorden?" Ik mag aannemen dat u Call Of Duty Modern Warfare 2 niet zelf heeft gespeeld?

Er zijn 101 redenen om nu een betoog te houden over onwetendheid en 'makkelijk scoren'. Dat ga ik hier echter niet doen. Ik wil u alleen mededelen dat dit soort ongenuanceerde uitspraken de gehele game-industrie weer stappen terugzet. U heeft zeker een punt of de fictieve aanslag op een Russisch vliegveld met veel onschuldige slachtoffers chique is. Ik was ook geschokt, maar dat maakt de impact van het verhaal alleen maar groter. Vergelijk dit met een typisch Hollywood actiefilm en ik heb erger en schokkender gezien. Jammer genoeg verneem ik dan geen reactie van welke politieke partij dan ook. Daarnaast dit is een 18+ game. Zoals u wellicht weet is de industrie druk bezig met een campagne om 18+ games niet te verkopen aan minderjarigen. Iets dat tijdens het lancering feest van Call Of Duty Modern Warfare 2 in de Media Markt Rotterdam, weer goed naar voren kwam.

Ik applaudisseer uw uitspraak dat er niet gesproken moet worden van een verbod. Het is wel jammer dat de beweegreden die u aangeeft "Dat zal de interesse alleen maar aanwakkeren" kant noch wal raken. Het verbieden van een game als Call Of Duty Modern Warfare 2 opent de poorten voor soortgelijke 'bans' van sommige boeken, films, televisieprogramma's etcetera? En dat moet niemand willen, toch?

Ik zal deze discussie beroepshalve en als een gamer nauw volgen en hoop dat u en uw collega's in de toekomst 'dieper' willen gaan en niet alleen ongenuanceerde en gevaarlijke uitspraken doen aangaande Call Of Duty Modern Warfare 2, andere games of de game-industrie. Mocht u behoefte hebben aan een genuanceerde en gekwalificeerde mening over games of de industrie dan zijn er meerdere personen die u te woord willen staan. U heeft mijn email.

Dank voor uw aandacht en ik hoop een reactie van u te ontvangen op bovenstaand,

Met vriendelijke groet,

Jeroen van Trierum

Geen opmerkingen:

Een reactie posten