23-11-2009

Grutte Pier

Ik heb roots liggen in Friesland. Jaren geleden moesten we ieder jaar een paar weken in Sneek, later Heerenveen, doorbrengen. Mijn opa en oma woonde daar. Mijn opa was een echte Fries: koppig. Hij was trots op zijn land, maar was tegelijkertijd wars van Friese folklore. Een verhaal vertelde hij wel altijd: het verhaal van Grutte Pier. Een boom van een kerel die zijn tegenstanders met een zeis letterlijk een kopje kleiner maakte. Nu is er volgens mij veel meer te vertellen over Pier, maar dit is wat is blijven hangen. Nieuwsgierig geworden naar Grutte Pier, klik hier. Enfin, waarom hebben we het hier over Grutte Pier? Ontwikkelaar Triangle Studios uit Leeuwarden heeft bekendgemaakt dat zij een PlayStation3-game over de 16e eeuwse volksheld gaan maken. Bij het lezen van dit nieuws maakte mijn hart spontaan een paar extra slagen.



Op Nu.nl zegt Remco de Rooy, directeur van Triangle Studio het volgende: "Het is natuurlijk een prachtig heldenverhaal dat je in een game mooi kunt naspelen. Het wordt echter geen gewelddadige game en moet voornamelijk de doelgroep van twaalf- tot zestienjarigen aanspreken. Grutte Pier zal daarnaast gewoon Fries spreken in het spel." De game moet in Nederland in het eerste kwartaal van 2011 verschijnen. De studio heeft internationale ambities met het project. Ik kan niet wachten, en dat meen ik serieus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten